Public officials and administrative contracting. Comments to the judgment of the Court of Administrative Matters No. 383/2018.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47274/DERUM/43.8

Keywords:

Administrative contracting, Public officials, Control, Principles

Abstract

This article deals with the analysis of judgment No. 383/2018 ruled by the Court for Administrative Matters, on September 20th, 2018, which confirms the administrative act issued by the National Administration of Power Plants and Electric Transmissions. Said ruling applied a disciplinary sanction to three officials due to the detection of irregularities in their participation in an administrative contracting procedure. The article analyzes the breach of the principles applicable in such procedures, as well as the usual check-ups to which public officials are subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brito, M. (2004). “Estado Institución” en Derecho Administrativo, Su Permanencia, Contemporaneidad, Prospectiva. Montevideo, Universidad de Montevideo.

Cajarville, J. (2012). Sobre Derecho Administrativo, T. II (3.ª ed.). Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Correa Freitas, R. (Coord.). (2020). Código de ética en la función pública. Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Dei-Cas, B. (2008). El concepto jurídico indeterminado como límite de la discrecionalidad. Revista De Derecho, 7(14), 71-86.

Delpiazzo, C. (1999). Contratación Administrativa. Montevideo, Universidad de Montevideo, Facultad de Derecho.

Durán Martínez, A. y Hanna De Rosa, M. (Coordinadores). (2013). Ética, Estado de Derecho, Buena Administración. Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Durán Martínez, A. (2012). Neoconstitucionalismo y Derecho Administrativo. Montevideo, La Ley.

Durán Martínez, A. (1977-1978). Un órgano de protección de los derechos del funcionario público: la Comisión Nacional del Servicio Civil. La Justicia Uruguaya, Tomo 76 (1977-1978), 47-51.

Ettlin, E. (2017). De la responsabilidad patrimonial de los funcionarios públicos. Montevideo, La Ley.

Montevideo Portal. (24 de mayo de 2022). Vertiente Artiguista presentó un proyecto de ley para que la Jutep sea un ente autónomo. Montevideo Portal. https://www.montevideo.com.uy/Noticias/Vertiente-Artiguista-presento-proyecto-de-ley-para-que-la-Jutep-sea-un-ente-autonomo-uc822640

Sanchez Carnelli, L. (2005). Responsabilidad del Estado, por su actividad administrativa, legislativa y judicial. Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Radio Monte Carlo. (18 de octubre de 2022). El Frente Amplio quiere transformar la JUTEP en un “ente autónomo". Radio Monte Carlo. https://www.radiomontecarlo.com.uy/2022/10/18/nacionales/el-frente-amplio-quiere-transformar-la-jutep-en-un-ente-autonomo/

Rotondo, F. (2016). Estudios sobre la Administración Uruguaya (1. ª ed., Tomo I). Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Rotondo, F. (2005). Manual de Derecho Administrativo. Montevideo, Ediciones del Foro.

Rotondo, F. (2021). Manual de Derecho Administrativo, 11° edición. Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria, 2021.

Sayagués Laso, E. (2002). Tratado de Derecho Administrativo, T.I (8.ª ed.). Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Sayagues Laso, E. (2015). Tratado de Derecho Administrativo (10. ª ed., Tomo I). Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Silva Cencio, J. (1969). La descentralización por servicios en la Constitución de 1967. Montevideo, Fundación de Cultura Universitaria.

Uruguay. Ley n.º 15.757: Ley de creación de la Oficina Nacional del Servicio Civil. https://www.impo.com.uy/bases/leyes/15757-1985/6. 1985.

Uruguay. Ley n.° 17.060. Sobre el Uso Indebido del Poder Público (Corrupción). https://www.impo.com.uy/bases/leyes/17060-1998. 1998.

Uruguay. Decreto n.° 30/003. Reglamentación de la Ley 17.060, relativa a las normas de conducta en la función pública. https://www.impo.com.uy/bases/decretos/30-2003. 2003.

Uruguay. Texto Ordenado de Contabilidad y Administración Financiera n.° 150/012. https://www.impo.com.uy/bases/tocaf2012/150-2012. 2012.

Uruguay. Ley n°1 9.340: Creación de la Junta de Transparencia y Ética Pública como Servicio Descentralizado. http://www.impo.com.uy/bases/leyes-originales/19340-2015. 2015.

Uruguay. Ley n.° 19.823. Sobre la Declaración de Interés General del Código de Ética en la Función Pública. https://www.impo.com.uy/bases/leyes/19823-2019. 2019.

Velasco Suárez, D. (2014). Fundamentos de la responsabilidad del estado y del funcionario. Revista De Derecho, 13(25), 95-123.

Web Oficial del Observatorio de Contratación Pública (2022). Universidad de Montevideo, Facultad de Derecho. https://um.edu.uy/facultad-de-derecho/observatorio-de-contratacion-publica

Published

2023-07-03

How to Cite

Candia Lainés, F., Fagioli Carámbula, M., Ferreira Barboza, F., Nessar Reguero, M. S., Pacheco da Silva Rivero, A., Sanguinetti Ferraro, L., & Vivo Morelli, G. (2023). Public officials and administrative contracting. Comments to the judgment of the Court of Administrative Matters No. 383/2018. Revista De Derecho, 22(43), 143–162. https://doi.org/10.47274/DERUM/43.8

Issue

Section

Annotated jurisprudence