Childhood and violence

kidnappers and comics for adults in Mexico (1945-1950)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25185/4.4

Keywords:

Comics, Children, Kidnapping, Robachicos, Violence, History of childhoold, Mass media, Child readers

Abstract

This article explores the cultural consumption of adult comics by Mexican children, focusing on comics that considered the figure of child kidnappers (robachicos) in the context of the mid-twentieth century. In a time, when mass culture offered a wide range of cultural productions, children were active consumers of high dose violence stories, that had children as protagonists. The comics studied here show the tension between the world of adults and children. In particular, the comics exposed an adult world related to children through physical and symbolic violence where children were abused, not heard and silenced by the injustices and the dangers of urban life. Finally, I analyse
how emotions related to fear were commercially exploited in these comics and how the autonomous use of the city by children became, during the forties and the fifties, a risky activity for them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susana Sosenski, Universidad Autónoma de México, México

Investigadora Titular, Instituto de Investigaciones Históricas, UNAM

References

Filmografía

¡Ya tengo a mi hijo! (1946) Dir. Ismael Rodríguez

La infame (1954) Dir. Miguel Zacarías

Ladrones de niños (1958) Dir. Miguel Zacarías

Archivos

Archivo General de la Nación, Consejo Tutelar de Menores Infractores.

Historietas

¡Mi hijo! Chamaco Chico, Revista de novelas y cuentos dibujados para adultos. 1945.

Mamita, Pepin. Diario de novelas gráficas propio para adultos. 1948.

El Gis Rojo, Pepin. Diario de novelas gráficas propio para adultos. 1950.

Fuentes secundarias

Abruzzese, Alberto. “Cultura de masas”. Cuadernos de información y comunicación, nº 9, (2004): 189-192.

Alcubierre Moya, Beatriz. “Por y para niños: los impresores del Tecpan de Santiago y la elaboración de El Correo de los Niños (1872),” Trashumante. Revista Americana De Historia Social, 1, nº 8 (2016): 58-83.

Alcubierre Moya, Beatriz. Ciudadanos del futuro: una historia de las publicaciones para niños en el siglo XIX mexicano. México: El Colegio de México, 2010.

Álvarez, José María. Añoranzas: el México que fue mi Colegio Militar. México: Imprenta Ocampo, 1949.

Aróstegui, Julio. “Violencia, sociedad y política: la definición de la violencia”. Ayer, nº 13 (1994): 17-55.

Arteaga Botello, Nelson. “El espacio de la violencia: un modelo de interpretación social”. Sociológica, nº 52 (2003): 119-145.

Aurrecochea, Juan Manuel y Armando Bartra. Puros cuentos: Historia de la historieta en México, 1934-1950. Volúmen III. Grijalbo: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 1994.

Bache Cortés, Yolanda. “El entorno metropolitano. “La edad de oro” y la “realidad de piedra”: presencia infantil en la prensa mexicana del siglo XIX”. En Estudios sociales sobre la infancia en México, coordinado por María de Lourdes Herrera Feria, 161-184. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Dirección de Fomento Editorial, 2007.

Bartra, Armando. “Piel de papel. Los “pepines” en la educación sentimental del mexicano.” En La fabricación del arte nacional a debate: (1920-1950), coordinado por Esther Acevedo, 127-156. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2002.

Bettelheim, Bruno. Psicoanálisis de los cuentos de hadas, Barcelona: Crítica, 2012.

Buenfil Burgos, Rosa Nidia. Análisis del discurso y educación, México: Departamento de Investigaciones Educativas, Documentos DIE 26, Centro de Investigación y Estudios Avanzados, http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/univpedagogica/especializaciones/seminario/materialesparadescargar/seminario4/bunfilburgosdiscursoyeducacin.pdf.

Cadenas, Rafael, “Un hallazgo sin par: el libro”, La Gaceta del Fondo de Cultura Económica, nº 430, (2006): 9-10.

Caimari, Lila. Mientras la ciudad duerme. Pistoleros, policías y periodistas en Buenos Aires, 1920-1945. Buenos Aires: Siglo XXI, 2012.

Caimari, Lila. “Suceso de cinematográficos aspectos. Secuestro y espectáculo en el Buenos Aires de los treinta”. En La Ley de los profanos. Delito, justicia y cultura en Buenos Aires (1870-1940), coordinado por Lila Caimari, (Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, UDESA, 2007): 209-250.

Carter, Rita. Multiplicidad: la nueva ciencia de la personalidad. Barcelona: Editorial Kairós, 2008.

Cohen, Stanley, Demonios populares y “pánicos morales”: delincuencia juvenil, subculturas, vandalismo, drogas y violencia, Barcelona: Gedisa, 2017.

Cosse, Isabella. Mafalda: historia social y política. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014.

Covo, Jacqueline. “Los episodios mexicanos de la Secretaría de Educación Pública”, Histoire Officielle et B.D. Alternative, América, Cahiers du CRICCAL, nº 1 (1986): 96-116.

Dorfman, Ariel y Armand Matterlat. Para leer al Pato Donald. México: Siglo Veintiuno. 38 ed, 2005.

Fass, Paula. Kidnapped: child abduction in America. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1999.

Ford, Eileen. Childhood and modernity in Cold War Mexico City. Londres, Nueva York, Bloomsbury Academic, 2018.

Fuentes, Carlos. Los años con Laura Díaz. México: Alfaguara, 2016.

Galván de Terrazas, Luz Elena. “Aprendizaje de nuevos saberes a través de la prensa infantil del siglo XIX”, Revista Mexicana de Investigación Educativa 5, nº 10, (julio-diciembre 2000): 273-302.

Galván de Terrazas, Luz Elena. “El Álbum de los Niños. Un periódico infantil del siglo XIX,” Revista Mexicana de Investigación Educativa 3, nº 6, (julio-diciembre 1998): 301-316.

Galván Lafarga, Luz Elena. “La niñez desvalida : el discurso de la prensa infantil del siglo XIX” en La infancia en los siglos XIX y XX: discursos e imágenes, espacios y prácticas, coordinado por Antonio Padilla, México: Casa Juan Pablos, 2008.

Greaves, Cecilia. Del radicalismo a la unidad nacional: una visión de la educación en el México contemporáneo (1940-1964). México: El Colegio de México, 2008.

Herner, Irene. Mitos y monitos: historietas y fotonovelas en México. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1979.

Hinds, Harold E. y Charles M. Tatum. Not just for children: the Mexican comic book in the late 1960s and 1970s. Connecticut: Greenwood Press, 1992.

Jackson Albrarrán, Elena. “En busca de la voz de los herederos de la Revolución: Un análisis de los documentos producidos por los niños, 1921-1940”. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad 33, nº 132, (2012): 17-52.

Jackson Albrarrán, Elena. “Los niños colaboradores de la revista Pulgarcito y la construcción de la infancia, México (1925-1932)”, Iberoamericana. América Latina - España - Portugal, Ibero-Amerikanisches Institut y Giga Institute of Latin American Studies, Hamburgo, Berlin, XV, 60, (2015): 155-168.

Jackson Albrarrán, Elena. Seen and heard in Mexico: children and revolutionary cultural nationalism. Lincon: University of Nebraska Press, 2014.

Jarque, Francisco. “La paraliteratura. Producción y consumo”. Hispamérica 7, nº 21, (1978): 37-52.

Lombardo García, Irma, y María Teresa Camarillo Carbajal. La prensa infantil de México, 1839-1984. México: Instituto de Investigaciones Bibliográficas, Universidad Nacional Autónoma de México, 1984.

Martínez Moctezuma, Lucía. “El agua y la higiene en los libros infantiles: primeras nociones” en La infancia en los siglos XIX y XX: discursos e imágenes, espacios y prácticas, coordinado por Antonio Padilla, Alcira Soler, Martha Luz Arredondo y Lucía M. Moctezuma, 223-249. México: Casa Juan Pablos, 2008.

Martínez Moctezuma, Lucía. La infancia y la cultura escrita. México: Siglo XXI Editores, 2001.

Martínez Moctezuma, Lucía. “Representaciones del cuerpo infantil en los libros de texto mexicanos, 1880-1940.” Pro-Posições 22, nº 3, (2011): 35-50.

Monsiváis, Carlos. Historia mínima de la cultura mexicana en el siglo XX. México: El Colegio de México, 2010.

Morin, Edgar. El espíritu del tiempo. Madrid: Taurus, 1966.

Morrison, Granet. Supergods: Héroes, mitos e historias del cómic. Barcelona: Turner, 2012.

Ponce, Armando: Segundo volumen de la Historia de la historieta en México: “Los monitos le ganaron la batalla a los monotes del muralismo”. Revista Proceso, 26 de marzo de 1994, http://www.proceso.com.mx/164912/segundo-volumen-de-la-historia-de-la-historieta-en-mexico-los-monitos-le-ganaron-la-batalla-a-los-monotes-del-muralismo

Ramos Escobar, Norma. “Niños redactores e ilustradores de periódicos: Un acercamiento a las producciones escolares en la escuela nuevoleonesa posrevolucionaria”. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad 33, nº 132, (2012): 53-94.

Schröder, Ingo y Bettina E. Schidt, eds, Antropology of Violence and Conflict. Londres: Routledge, 2003.

Sosenski, Susana. “El Obrero del Porvenir: una publicación de la Sociedad Artística Industrial, 1870”. Estudios Sociales. Nueva Época, nº 1, (2007):71-102.

Sosenski, Susana. “Vida y milagros de Lorín, el perico detective: violencia, crimen y justicia en la mirada de dos niños mexicanos a principios del siglo XX.” Iberoamericana. América Latina - España - Portugal, Ibero-Amerikanisches Institut y Giga Institute of Latin American Studies, Hamburgo, Berlin, XV, 60, (2015): 133-153.

Vasconcelos, José. Los Robachicos. México: Editorial Botas, 1945.

Vaughan, Mary Kay. Portrait of a Young Painter Pepe Zuniga and Mexico City’s Rebel Generation. Carolina del Norte: Duke University Press, 2014.

Published

2018-12-06

How to Cite

Sosenski, Susana. 2018. “Childhood and Violence: Kidnappers and Comics for Adults in Mexico (1945-1950)”. Humanidades: Revista De La Universidad De Montevideo, no. 4 (December):103-28. https://doi.org/10.25185/4.4.