The times of childhood in Colombia through the transformation of the game and of the late 20th century and early 21st century toy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25185/4.6

Keywords:

Childhood, Game, Toy, Socialization, Imaginary

Abstract

The transformation of any social practice, as the child, accompanied by the transformation of the toy game as an artifact that facilitates the activity of the game, either as a stereotype which defines child beauty or technology that allows the subject to inserted into the contemporary reality constitute, as a whole, in a post to problematize times of childhood and its profound changes. Moreover, the speech of the game was opted for disciplines such as history, psychology and sociology, which constitute an important grid of specification around what is the activity for the child in the  process of socialization. The discourse of play as socializing activity, the importance of the toy and its transformation in the last decades of the 20th century and early 21st century, is constituted in conditions of possibility for the emergence of contemporary childhood in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Absalón Jiménez Becerra, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia

Licenciado en Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica Nacional, Magister en Estudios Políticos de la Pontificia Universidad Javeriana, Magister en Historia de la Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá, D.C., es Doctor en Educación del acuerdo interinstitucional UPN, U. Valle y Universidad Distrital de Bogotá.  Profesor Titular de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas de Bogotá, particularmente de la Maestría en Educación y del Doctorado Interinstitucional en Educación. 

References

Aries, Philippe. El niño y la vida familia en el antiguo régimen. Madrid: Taurus, 1987.

Buitrago Quiroga, Leidy Katherine. “El juego bélico en la primera infancia. Una aproximación desde las narrativas de maestras en cinco jardines infantiles de las localidades Antonio Nariño y Puente Aranda”. Trabajo de grado para optar el título de Magister en Educación UDFJC, 2016.

Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires; Tusquets, 2007.

Durand, Gilbert. Lo imaginario. Barcelona: Ediciones del Bronce, 2000.

Elias, Norbert. “Modelos de juego”, en Sociología fundamental. Barcelona: Editorial Gedisa, 1970.

Foucault, Michel. El yo minimalista y otras conversaciones. Buenos Aires: Biblioteca de La Mirada, 2003.

Foucault, Michel. Arqueología del saber. México: Siglo XXI, 1970.

Foucault, Michel. Vigilar y Castigar, nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI, 1976.

Hardt, Michael y Antonio Negri. Imperio. Barcelona: Paidós, 2002.

Huizinga, Johan. Homo Ludens. Buenos Aires: Alianza, 1968.

Jiménez B., Absalón. Emergencia de la infancia contemporánea en Colombia, 1968-2006. Bogotá: CIDC-UDFJC, 2012.

Piaget, Jean. La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica, 1973.

Veyne, Paul. “Foucault revolucionó la historia”. En: Cómo se escribe la historia. Madrid: Alianza Editorial, 1984.

Zuluaga Garcés, Olga Lucía. Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía. La enseñanza un objeto de saber. Bogotá: Universidad de Antioquia, Anthropos, Siglo del Hombre Editores, 1999.

Fuentes

Biblioteca Luis Ángel Arango, área de hemeroteca: Diario El Tiempo, 1968-2016.

Archivo fotográfico y digital de BOGOTÁ ANTIGUA.

Published

2018-12-06

How to Cite

Jiménez Becerra, Absalón. 2018. “The Times of Childhood in Colombia through the Transformation of the Game and of the Late 20th Century and Early 21st Century Toy”. Humanidades: Revista De La Universidad De Montevideo, no. 4 (December):153-76. https://doi.org/10.25185/4.6.