Division and classification of the sciences according to Thomas Aquinas' commentary on Bœotian De Trinitate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25185/1.5

Keywords:

Thomas Aquinas, Boecio, Science, Philosopfhy

Abstract

This article is confined exclusively to the Thomistic text De Trinitate in order to bring together in a synthetic way Thomas' own efforts to channel the sacred doctrine of the Trinity rationally, and not via authority. In this, two features should be emphasised: on the one hand, the youthful period of this commentary and, on the other, its purpose. That is to say, the pages of this text are not properly speaking a gloss on the handwriting of Severinus
Beotius, but rather Thomas' opportunity to find “a correct solution” to a series of epistemic problems raised by theology in general. Consequently, and within the framework of the present question, we will pay attention to the handwriting of this friar as far as his classificatory vision of the sciences is concerned, apart from the fact that the same task is effectively repeated years later by the same Dominican, although in a different way, when commenting on the Aristotelian treatises.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Celada Luengo, Gregorio: El aprecio de santo Tomás por la sagrada doctrina

como ciencia. En: Ciencia Tomista. Vol. 137, 2010, pp. 33-62.

Cornelio Fabro: Participación y causalidad. Eunsa, Pamplona, 2009.

Cuccia, Emiliano Javier: Una controversia acerca del sentido de la abstracción. En:

Silvana Filippi (ed.): Controversias Filosóficas, Científicas y Teológicas en el Pensamiento

Tardo-Antiguo y Medieval. Paideia Publicaciones, Universidad Nacional de

Rosario, Facultad de Humanidades y Artes, Rosario, 2011, pp. 273-281.

De Ercilla, José: De la imagen a la idea. Estudio crítico del pensamiento tomista.

Gredos, Madrid, 1959.

Elders, Leo: El método en la sacra doctrina según santo Tomás de Aquino. En:

Cristo y el Dios de los cristianos. Hacia una comprensión actual de la teología. XVIII

Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra, (1997). Ed. por

José Morales et al, Universidad de Navarra, Pamplona, 1998, pp. 279-291.

Elders, Leo: La filosofia della natura di San Tommaso D´Aquino. Filosofia della

natura in generale, Cosmologia, Filosofia della natura organica, Antropologia filosófica.

Librería Editrice Vaticana, Cittá del Vaticano, 1996.

Elders, Leo: Sobre el método en santo Tomás de Aquino. Sociedad Tomista

Argentina, Buenos Aires, 1992.

Elders, Leo: The Philosophical Theology of St. Thomas Aquinas. E. J. Brill,

New York, 1990.

González, Ángel Luis: Ser y Participación, Estudio sobre la cuarta vía en Tomás

de Aquino. Eunsa, Pamplona, 2001.

González-Ayesta, Cruz: La verdad como bien según Tomás de Aquino. Eunsa,

Pamplona, 2006.

Lertora Mendoza, Celina Ana: Tomás de Aquino. Teoría de la ciencia.

Ediciones del Rey, Buenos Aires, 1991.

Lopez Salgado, Cesáreo: Abstractio y Separatio como acceso a la metafísica. En:

Sapientia. Vol. XIX, nº 72, 1964, pp. 102-116.

Mendoza, José María Felipe: Aproximación a una misma ciencia de tres nombres:

Methaphysica, Philosophia Prima y Theologia en el comentario de Tomás de Aquino al De

Trinitate boeciano. En: Estudios Filosóficos. Vol. LXII, n° 179, 2013, pp. 99-114.

Mendoza, José María Felipe: Cartografía epistémica concebida por Tomás de

Aquino según su interpretación de las obras aristotélicas. En: Tópicos. Nº 39, 2010,

pp.131-155.

Moya Obradors, Pedro Javier: El ser en Santo Tomás de Aquino según Étienne

Gilson. En: Anales de filosofía. Vol. IV, 1986, pp. 175-186.

Muñoz, Ceferino Pablo Daniel: Concepto formal y concepto objetivo en Cayetano.

Un análisis a partir de su comentario al De ente et essentia. En: Estudios Filosóficos.

Vol. LXII, n° 179, 2013, pp. 49-61.

Pasnau, Robert: Abstract Truth in Thomas Aquinas. En: Lagerlund, Henrik:

Representation and Objects of Thought in Medieval Philosophy, 2007, pp. 33-61.

Pérez Guerrero, Javier: La creación como asimilación a Dios. Eunsa,

Pamplona, 1996.

Ponferrada, Eloy Gustavo: Nota Sobre Los grados de Abstracción. En:

Sapientia. Vol. XXXIII, 1978, pp. 267-284.

Sanz, Santiago: Fe y razón ante el misterio de la Trinidad creadora según santo

Tomás. En: Scripta Theologica. Vol. 36, nº 3, 2004, pp. 911-929.

Sellés, Juan Fernando: El hábito conceptual y la distinción entre los universales

lógicos y reales según Tomás de Aquino. En: Diánoia. Vol. III, n° 61, 2008, pp. 47-71.

Sicouly, Pablo Carlos: Sacra doctrina en santo Tomás de Aquino. Una opción con

implicancias para la comprensión de la teología y su relación con la filosofía y las ciencias.

Interpretaciones y perspectivas. En: Studium, Filosofía y Teología. Vol. VIII, fasc.

XVI, 2005, pp. 291-307.

Simmons, Edward D.: In Defense of Total and Formal Abstraction. En: New

Scholasticism. Vol. 29, 1955, pp. 427-440.

Te Velde, Rudi: Participation and Substantiality in Thomas Aquinas. E. J. Brill,

New York, 1995.

Tomás de Aquino: Exposición del De Trinitate de Boecio. Introducción,

traducción y notas de A. García Marques y J. A. Fernandez, Eunsa, Pamplona,

Torrell, Jean - Pierre: Iniciación a Tomás de Aquino: su persona y su obra.

Eunsa, Pamplona, 2002.

Published

2017-06-01

How to Cite

Felipe Mendoza, José María. 2017. “Division and Classification of the Sciences According to Thomas Aquinas’ Commentary on Bœotian De Trinitate”. Humanidades: Revista De La Universidad De Montevideo, no. 1 (June):73-95. https://doi.org/10.25185/1.5.