Memory and sameness. Analysis according to the phenomenology-hermeneutic of Paul Ricoeur

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25185/5.4

Keywords:

Personal identity, Utilitarianism, Narrative, Memory, Anamnesis, Ricoeur

Abstract

For Paul Ricoeur, Derek Parfit is an excellent archetypal of the tradition based on Locke’s identification between memory and identity. This identification, which also eclipses the question of who is subject of the action, allows human identity to be taken into a blind alley, in which only the abandonment is the way of a concern that would appear as an aporia. As Parfit himself states in his work, identity is not what matters! In addition, modern technology and post-human dreams, inspired in 20th century literary fiction, work supported by this identification from empiricism, and seem to reinforce the idea of such coincidence and, in our concept, to impoverish more the notion of memory. In first place, the article focuses on the analysis that Ricoeur makes of the memory trying to enrich its reflection with his hermeneutical perspective. Second, in the contrast to the empirical reduction of memory and in the attempt to suggest some arguments that allow us to take it a little beyond to the
biological and psychic data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustín de Hipona. Confesiones. Traducido por Alfredo Encuentra Ortega. Madrid: Gredos, 2010.

Arana, Juan. La conciencia inexplicada. Ensayo sobre los límites de la comprensión naturalista de la mente. Madrid: Biblioteca Nueva, 2015.

Aristóteles. “De la memoria y la reminiscencia”. En Obras completas, t. 3. Traducido por D. Patricio de Azcárate. Buenos Aires: Ed. Anaconda, 1947.

Arregui, Jorge Vicente, y Choza, Jacinto. Filosofía del hombre. Una antropología de la intimidad. Madrid: Rialp, 2002.

Asla, Mariano. “Transferencia de la mente (Mind up-loading): controversias metafísicas en torno a la conservación de la identidad personal”. Forum. Supplement to Acta Philosophica 3 (2017): 169-183.

Betancur, Maria Cecilia. “Falsos presupuestos del problema de la identidad personal. De la identidad personal a la identidad narrativa”. Estudios de filosofía 31 (2005): 83-104.

Begué, Marie-France. “El proyecto y la promesa. Aportes de Paul Ricoeur a la fenomenología del querer”. Acta fenomenológica latinoamericana, vol. 3 (2009): 677-690.

Bergson, Henri. Materia y Memoria. Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Buenos Aires: Cactus, 2010.

Blanco, Juan. “Aspectos narrativos de la identidad personal”. Tópicos 21 (2011): 31-60.

Blanco, Juan. Hermenéutica de la Ipseidad. La crítica de Paul Ricoeur al reduccionismo de Derek Parfit, Buenos Aires: Ed. Biblos, 2011.

Bonyuan, Marcelo. “Paul Ricoeur, Yo e identidad en el marco de Sí mismo como otro”. Revista Borradores 10-11 (2009-2010): 1-16.

Bostrom, Nick. “Dignity and Enhancement”. En Human Dignity and Bioethics: Essays Commissioned by the President’s Council on Bioethics (Washington, D.C., 2008): 173-207. Accedido el 23 de septiembre, 2018, https://nickbostrom.com/ethics/dignity-enhancement.pdf.

Echavarría, Martín. “Memoria e identidad según santo Tomás de Aquino”. Sapientia LVII (2002): 91-112.

García-Cuadrado, José Ángel. Antropología filosófica. Una introducción a la filosofía del hombre. Pamplona: EUNSA, 2014.

Haid, Scott. “The Brain. The power of hope”. Time, 29 de enero, 2007. http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,1580392-2,00.html.

Hume, David. Investigación sobre el conocimiento humano. Traducido por Jaime de Salas Ortueta. Barcelona: Altaya, 1994.

Husserl, Edmund. Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo, trad. Agustín Serrano de Haro. Madrid: Trotta, 2002.

La Vecchia, Maria Teresa. Antropologia psicologica. Roma: Ed. Gregoriana, 2002.

Llinás, Roberto. El cerebro y el mito del yo. El papel de las neuronas en el pensamiento y el comportamiento humanos. Bogotá: Norma, 2003.

Locke John. An essay concerning human understanding. South Australia: University of Adelaide, 2015.

Platón, Filebo. En Diálogos. VI: Filebo, Timeo, Critias, trad. María Ángeles Durán y Francisco Lisi. Madrid: Gredos, 1992.

Ricoeur, Paul. Caminos de reconocimiento. Ciudad de Méjico: Fondo de Cultura Económica, 2006.

–––––––. Historia y Verdad. Buenos Aires: Fondo de cultura económica, 2015.

–––––––. Jean-Pierre Changeux y Paul Ricoeur. Lo que nos hace pensar. La naturaleza y la regla. Barcelona: Península, 1999.

–––––––. La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2000.

–––––––. Narración y Tiempo I. Configuración del tiempo en el relato histórico. Madrid: Siglo XXI, 2013.

–––––––. Narración y Tiempo II. Configuración del tiempo en el relato de ficción. Madrid: Siglo XXI, 2008.

–––––––. Narración y Tiempo III. El tiempo narrado. Madrid: Siglo XXI, 2009.

–––––––. Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI, 2006.

Schacter, Daniel. The Seven Sins of Memory. How the mind forgets and remembers. Boston: Houghton Mifflin, 2001.

Schacter, Daniel, Joan Chiao y Jason P. Mitchell. “The seven sins of memory. Implication for self ”. Annals New York Academy of Sciences 1001 (2003): 226-239.

Spaemann, Robert. Límites. Acerca de la dimensión ética del actuar. Madrid: EIUNSA, 2003.

Tomás de Aquino. Suma teológica. Edición de José Martorell Capó. Madrid: BAC, 2001.

Published

2019-06-03

How to Cite

Quiceno Osorio, Juan David. 2019. “Memory and Sameness. Analysis According to the Phenomenology-Hermeneutic of Paul Ricoeur”. Humanidades: Revista De La Universidad De Montevideo, no. 5 (June):81-109. https://doi.org/10.25185/5.4.