«The Congo was not a place, the Congo was us». Literature and otherness in Pandora en el Congo by Albert Sánchez Piñol
DOI:
https://doi.org/10.25185/11.6Keywords:
Adventure novel, Africa, Colonialism, Exoticism, Otherness, RaceAbstract
This paper proposes a reading of Pandora in the Congo (2005) by Albert Sánchez Piñol, as an adventure novel. It is based on the hypothesis that the author offers a metaliterary reflection based on a framed structure, where various planes and stories are recognized, that allow reviewing literary procedures and science fiction, romantic and horror narratives. The analysis is also developed considering the colonialist context that this genre entails. In the case of this novel, the context is subverted and this leads to reformulating the concepts of otherness and exoticism. The proposed scenario, the Congo in the African heart, is the propitious space to deliberate on the crystallized binary relations and the cultural asymmetry established by European imperialism.
Downloads
References
Aira, César. “Exotismo”. Boletín, nº 3 (1993): 73-79. Bou, Enric. “La singularidad de Albert Sánchez Piñol: una conversación sobre su escritura”. Confluenze: Rivista di Studi Iberoamericani 7, nº 2 (2015): 95-106. https://www.researchgate.net/publication/307776185_La_sin-gularidad_de_Albert_Sanchez_Pinol_Una_conversacion_sobre_su_es-critura Burke, Peter. Visto y no visto El uso de la imagen como documento histórico. Barce-lona: Crítica, 2001.
Coleridge, Samuel Taylor. Biographia literaria. London: Oxford university press, 1907. E-Libro.
Conrad, Joseph. El Corazón de las tinieblas. Buenos Aires: Orbis. Biblioteca Personal Borges, 1987. Chase-Riboud, Barbara. La Venus Hotentote. Barcelona: Ed. Destino, 2007.
Darici, Katiuscia. “Como si fuera una novela: el África de Albert Sánchez Piñol entre metaliteratura e hibridación”. Divergencias. Revista de estudios lingüísticos y literarios 12, nº 2 (2014, invierno): 3-12. http://divergencias.arizona.edu/sites/divergencias.arizona.edu/files/articles/Como%20si%20fuera%20una%20novela%20el%20Africa%20de%20A%20San-chez%20Pinol%20_0.pdfFoucault, Michel. “El juego de Michel Foucault”. En Saber y verdad, 127-162. Madrid: Ediciones La Piqueta, 1991. Freud, Sigmund. “Lo Ominoso (1919)”. En Obras completas, Volumen XVII (1917-19) De la historia de una neurosis infantil y otras obras, 215-252. Buenos Aires: Amorrortu, 1988.
Grimal, Pierre. “Pandora”. En Diccionario de mitología griega y romana, 405. Bue-nos Aires: Paidós, 1991. Grüner, Eduardo. La oscuridad y las luces: capitalismo, cultura y revolución. Buenos Aires: Edhasa, 2010.Guevara, Ernesto Che. Pasajes de la guerra revolucionaria. Congo. Barcelona: Mondadori, 1999.
Jardiel Poncela, Enrique. Obras completas, con prólogo de Ramón Gómez de la Serna. Barcelona: AHR, 1963.Kroubo, Jérémie. 2008. “Marcus Garvey: A Controversial Figure in the His-tory of Pan-Africanism”. The Journal of Pan African Studies 2, n° 3 (marzo 2008): 198-208. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.498.2536&rep=rep1&type=pdfLevi-Strauss, Claude. “Anthropology: Its Achievements and Future”. Cu-rrent Anthropology 7, nº 2 (1966): 124–127. http://www.jstor.org/sta-ble/2740022
Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida. Barcelona: Ana-grama, 2017. E-Libro.
Reynoso, Carlos. “Presentación”. En El surgimiento de la Antropología posmo-derna, editado por C. Geertz y J. Clifford, 3-12. Barcelona: Gedisa, 1998. Sánchez Piñol, Albert. La pell freda. Barcelona: Edicions La Campana, 2002.Sánchez Piñol, Albert. Pandora en el Congo. Buenos Aires: Aguilar, Altea, Tau-rus, Alfaguara, 2006. Originalmente publicado como Pandora al Congo. Barcelona: Edicions La Campana, 2005.
Sklovski, Víctor. “El arte como artificio”. En Teoría de la literatura de los forma-listas rusos, editado por Tzvetan Todorov, 55-70. Ciudad de México: Siglo XXI, 1991.Tadié, Jean-Yves. La Novela de aventuras. Ciudad de México: Fondo de Cultu-ra Económica, 1989.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Raúl Marcelo Illescas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.