Don Quixote and Prospero

readings, readers that are being read, and the power of imagination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25185/2.6

Keywords:

Don Quixote, Prospero, read-readers, readings, imagination

Abstract

This essay explores the similarities in the way Alonso Quijano in Miguel de Cervantes’ Don Quixote and Prospero in William Shakespeare’s The Tempest relate as readers to their acts of reading and to their books. The former ones, although apparently rejected, are in fact, celebrated as the means that enhance the development of the imagination and fictional creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Isabel Longres, Instituto Profesores Artigas, Uruguay

Abogada (Universidad de la República), Profesora de Inglés (Instituto de Profesores Artigas) y candidata a la maestría en English Studies en la University of Nottingham. Es docente de English Literature en la Universidad de Montevideo y en el Instituto de Profesores Artigas. En la actualidad, su área de investigación es la ecocrítica en la literatura en inglés.

References

Astrana Marín, Luis: Vida ejemplar y heroica de Miguel de Cervantes Saavedra: con mil documentos hasta ahora inéditos y numerosas ilustraciones y grabados de época. Volumen 6. Instituto Reus, Madrid, 1958.

Burgess, Anthony: A meeting in Valladolid. En: The Devil´s Mode. Vintage, London, 1990, pp. 14-15.

Cervantes Saavedra, Miguel de: El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha. Edición de Alberto Blecua y Andrés Pozo. Espasa-Calpe, Madrid, 2005.

Chartier, Roger: Del libro a la lectura. Lectores «populares» en el Renacimiento. En: Bulletin Hispanique, vol. 99, n°1, 1997, pp. 309-324.

Fuentes, Carlos: Don Quixote or the Critique of Reading. En: The Wilson Quarterly, Autumn 1977, pp. 186-202.

Hammond, Mary: Book history in the reading experience. En: Leslie Howsam: The Cambridge Companion to the History of the Book. Cambridge University Press, Cambridge, 2014. pp.237-252.

Ife, Barry W. Re-centering the Subject: Spain and the Renaissance. Research at King’s College London Publications. Disponible en: http://www.ems.

kcl.ac.uk/content/pub/b034.html Martínez, Zenón Luis: Preposterous Things Shown with Propriety: Cervantes, Shakespeare, and the Arts of Narrative. En: Zenón Luis Martínez y Luis Gómez Canseco (eds.): Entre Cervantes

y Shakespeare: Sendas del Renacimiento. / Between Shakespeare and Cervantes: Trails along the Renaissance. Juan de la Cuesta, Newark, 2006, pp. 259-305.

Frenk, Margit: Lectores y oidores. La difusión oral de la literatura en el Siglo de

Oro. En: Actas del Séptimo Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Vol. I, Giuseppe Bellini (ed.), Bulzoni, Roma, 1982, pp. 101-123.

Pettegree, Andrew: The Book in the Renaissance. Yale University Press, New Haven / London, 2010.

Rico, Francisco: Prólogo: Historia del Texto. En: Miguel de Cervantes: Don Quijote de la Mancha. Francisco Rico (ed.). Edición electrónica del Centro Virtual Cervantes. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/introduccion/prologo/rico.htm

Tanner, Tony: Prefaces to Shakespeare. The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (Massachusetts), 2012.

Shakespeare, William: The Tempest. The Complete Works of William Shakespeare. Stanley Wells y Gary Taylor (eds.). Oxford University Press, New York, 1988.

Stratchey, William: A True Repertory of the Wreck and Redemption of Sir Thomas Gates, Knight, upon and from the Islands of the Bermudas: His Coming to Virginia and the Estate of that Colony Then and After, under the Government of the Lord La Warr, July 15, 1610. Disponible en: www.virtualjamestown.

org/TR%20modern.doc

Wells, Stanley: Introduction to The Tempest. En: William Shakespeare: The Complete Works of William Shakespeare. Stanley Wells y Gary Taylor (eds.). Oxford University Press, Oxford, 1988, p. 1167.

Published

2017-12-01

How to Cite

Longres, María Isabel. 2017. “Don Quixote and Prospero: Readings, Readers That Are Being Read, and the Power of Imagination”. Humanidades: Revista De La Universidad De Montevideo, no. 2 (December):103-15. https://doi.org/10.25185/2.6.