The Uruguayan illustration sector
historical antecedents and post pandemic facts
DOI:
https://doi.org/10.25185/15.7Keywords:
Uruguay, Visual arts, Illustration, Graphic art, Pandemic, COVID-19, Market, InterviewsAbstract
This article addresses the impact of COVID-19 in the illustration sector in Uruguay, through the survey of available information and the conduction of in-depth interviews with artists and qualified informants. The text is structured in the following sections: background (historical antecedents of the local graphic sector), public policies and spaces of resistance (main policy instruments and social actions affecting this art), the illustration sector (main characteristics of this market), impacts and opportunities of the pandemic (observed effects and trends), and final remarks on a possible post-pandemic scenario. Its main conclusions indicate that the pandemic has forced artists to seek new subsistence opportunities, promoting a greater professionalization and creating market niches independent of the galleries and large publishing houses. It has also gathered artists around a common objective of “resistance” that strains the balance between the functional and social aspects of the discipline.
Downloads
References
"La nueva realidad para Bavastro: 18 mil clientes en la plataforma y más rubros". El Observador (Uruguay), January 28, 2022. https://www.elobservador.com.uy/nota/la-nueva-realidad-para-bavastro-18-mil-clientes-en-la-plataforma-y-mas-rubros-2022128214719
Abbondanza, Jorge. “El "dibujazo" de la década de los `70”. Arte y Caricaturas, (blog), August 25, 2009. http://arteycaricaturas.blogspot.com/2009/08/el-dibujazo-de-la-decada-de-los-70_25.html
Achugar, Hugo, ed. Poesía e ilustración uruguaya, 1920-1940. Exhibition catalogue, Museo Figari, Montevideo, 2013.
Alcuri, Ignacio. “Libros: de la crisis mundial de los fletes a la industria editorial uruguaya”. La Diaria (Uruguay), November 10, 2021. https://ladiaria.com.uy/libros/articulo/2021/11/libros-de-la-crisis-mundial-de-los-fletes-a-la-industria-editorial-uruguaya/
Asociación de Impresores y Anexos del Uruguay. Exposición Nacional de las Artes Gráficas. Exhibition catalogue, Asociación de Impresores y Anexos del Uruguay, Montevideo, 1945.
Bendelman, Adrián, Traverso, Diego and José Alonso. Identificación de desafíos, expectativas y perspectivas a partir de la crisis actual de las empresas del sector de diseño, audiovisual y música. Montevideo: Sinergia, 2021.
Boglione, Ricardo. Vibración gráfica. Tipografía de vanguardia en Uruguay (1923-1936). Exhibition catalogue, Museo Nacional de Artes Visuales, Montevideo, 2013.
Cámara de Diseño de Uruguay. “Aprendizajes desde el diseño durante la pandemia”, CDU (blog), April 30, 2020. https://cdu.org.uy/aprendizajes-desde-el-diseno-durante-la-pandemia/#:~:text=Interiorizar%20el%20pensamiento%20de%20dise%C3%B1o,procesos%20internos%20y%20del%20personal
Cámara de la Economía Digital del Uruguay. “Ventas web tuvieron un crecimiento de 81% durante 2020”, Novedades (blog), August 17, 2021. https://www.cedu.org.uy/ventas-web-tuvieron-un-crecimiento-de-81-durante-2020/
Centro de Estudios de la Realidad Económica y Social. Audiovisual: una industria con futuro. Montevideo: Centro de Estudios de la Realidad Económica y Social, 2021. https://ceres.uy/index.php/estudios/ficha_estudio/15
Chiossi, Javier and Matías De Vecchi. “Formación de precios de pintura nacional en subasta: un modelo y su aplicación”. Undergraduate Thesis, Universidad de la República, 2010.
Curbelo, Carolina. 2022. Interview by authors. Montevideo. March 2022.
Deutsche Welle, "Mujeres y videojuegos en Uruguay - Por un futuro más igualitario", Deutsche Welle (Alemania), November 12, 2021. https://www.dw.com/es/mujeres-y-videojuegos-en-uruguay-por-un-futuro-m%C3%A1s-igualitario/av-59805426
Dominzain, Susana. “Uruguay: Artistas ante la nueva legislación laboral”. Artelogie, nº 17 (2021), https://doi.org/10.4000/artelogie.10319
Fernández, Pablo and Dani Scharf. “Tiempo para cambio de piel”. Facebook. June 21, 2020. https://www.facebook.com/yonder.uy
Fundación Nancy Bacelo. Una historia en imágenes. 47 años de la Feria Nacional de Libros, Grabados, Dibujos y Artesanías. Exhibition catalogue. Centro de Fotografía de Montevideo, 2014.
Guerra, Fabio. “Diseñándonos”. Brecha (Uruguay), July 3, 2020, https://brecha.com.uy/disenandonos
Gutiérrez Viñuales, Rodrigo. “Modernidad rioplatense. Ilustradores de libros en Uruguay en una era de transformaciones artísticas (1920-1934)”. Temas de la Academia, nº 11 (2014): 72-84.
Inter-American Development Bank. La pandemia pone a prueba a la economía creativa: Ideas y recomendaciones de una red de expertos. Washington: Inter-American Development Bank, 2020.
Israel, Sergio. "Libros en Uruguay: un mercado pequeño de grandes lectores". El País (Uruguay), February 16, 2020. https://www.elpais.com.uy/cultural/libros-en-uruguay-un-mercado-pequeno-de-grandes-lectores
Marroche, Darío. 2022. Interview by authors. Montevideo. March 2022.
Oficina de Planeamiento y Presupuesto, Tendencias y factores de cambio en la economía de la Cultura, Hugo Achugar, ed.. Montevideo: Presidencia de la República, 2017 https://opp.gub.uy/sites/default/files/inline-files/Informe%20Ciudadan%C3%ADa%20Cultural.pdf
Otheguy, Martín. “La Nada acecha Fantasía. La pandemia puso en suspenso y contra las cuerdas a la literatura infantil en Uruguay”. Montevideo Portal, January 8, 2021. https://www.montevideo.com.uy/Tiempo-libre/La-pandemia-puso-en-suspenso-y-contra-las-cuerdas-a-la-literatura-infantil-en-Uruguay-uc775072
Peluffo Linari, Gabriel, ed. Club de Grabado de Montevideo 1953–1993. Exhibition catalogue, Museo de Bellas Artes Juan Manuel Blanes, Montevideo, 2012.
Peluffo Linari, Gabriel, ed. El grabado y la ilustración: xilógrafos uruguayos entre 1920 y 1950. Exhibition catalogue, Montevideo: Museo de Bellas Artes Juan Manuel Blanes, 2003.
Peluffo Linari, Gabriel. “Uruguay posdictadura: poéticas y políticas en el arte contemporáneo”. In Veinte años de Democracia, ed. Gerardo Caetano. Montevideo: Ediciones Santillana, 2005: 435-462.
Peluffo Linari, Gabriel. Historia de la pintura uruguaya – Tomo 1. El imaginario nacional- regional (1830-1930). Montevideo: Banda Oriental, 1999.
Pintos, Alejandra. “¿Por qué la ilustración y la fotografía son cada vez más populares en decoración?”. Revista Galeria, November 20, 2020. https://galeria.busqueda.com.uy/Actualidad/-Por-que-la-ilustracion-y-la-fotografia-son-cada-vez-mas-populares-en-decoracion--uc771036
Puchet, May. “Estética y política en el arte contemporáneo. Un estudio de las prácticas artístico-políticas en Uruguay, Argentina y Chile durante los años setenta y ochenta”. Masters Thesis, Universidad de la República, 2016.
Rodríguez, Malena and María de la Paz Besada. “El arte uruguayo: un estudio sobre el mercado y la pintura como opción de inversión”. Undergraduate Thesis, Universidad de la República, 2004.
Rulfo, Juan and Patricia Bentancur, eds. Panorama del arte contemporáneo en Uruguay. Montevideo: Centro de Exposiciones Subte, 2016.
Scharf, Dani. Interview by authors. Montevideo. March 2022.
Schierloh, Erich. “Las ferias editoriales como espacio comunitario”, Escaramuza: Diversidad editorial (blog), October 31, 2019. https://escaramuza.com.uy/nota/las-ferias-editoriales-como-espacio-comunitario/600.
Stebniki, Jessica and Martín Tarallo. “La enseñanza del diseño de comunicación visual en Uruguay: una revisión crítica de su historia reciente (1985-2015)”. Undergraduate Thesis, Universidad de la República, 2018.
Tarmy, James. "Is the Fastest-Growing Segment of the Art Market the Cheapest?". Bloomberg, January 29, 2022. https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-01-29/is-the-fastest-growing-segment-of-the-art-market-the-cheapest
Torrens, María Luisa. El dibujazo. Exhibition catalogue. Montevideo: Centro de Exposiciones del Palacio Municipal, 2009.
Torres, Alejandra. “Mujeres editoras en el Uruguay: la labor pionera de Nancy Bacelo y el sello 7 Poetas Hispanoamericanos”. Lectora: revista de dones i textualitat, nº 25 (2019): 211-227. https://doi.org/10.1344/Lectora2019.25.13