The Long Shadow of Mars
Chilean cultural magazines and national imaginaries in the after War of the Pacific (1898-1912)
DOI:
https://doi.org/10.25185/9.4Keywords:
War of the Pacific, Cultural magazines, Nationalism, National imaginaries, ChileAbstract
This article examines the literary and visual representations of the War of the Pacific (1879-1884) in Chilean cultural magazines published between 1898 and 1912. The work addresses the transformations of the journalistic world in the period and the modernization of cultural magazines, associated with a new generation of intellectuals and artists. From the perspective of the cultural history of the war, the representations of the war past and its uses by Chilean nationalism are analyzed in the contents of cultural magazines through biographies, short stories, chronicles, testimonies, poems, and illustrations.
Downloads
References
Alvarado, Marina. Revistas culturales chilenas del siglo XIX (1842-1894): historia de un proceso discontinuo. Santiago: Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez, 2015.
Araneda Bravo, Fidel. “Don Samuel A. Lillo y el Ateneo de Santiago”. Atenea 148, n° 397 (1962): 141-186.
Arellano, Juan Carlos. “Del americanismo al nacionalismo: el discurso bélico chileno durante la Guerra del Pacífico (1879-1884)”. Journal of Iberian and Latin American Research 22, n° 2 (2016): 215-230.
Arenas, Nicolás. “Letras para la república. Revistas culturales, redes intelectuales transnacionales y configuración del relato histórico-literario en Chile y Argentina (1852-1890)”. Tesis Doctoral en Historia, Universidad de los Andes, 2020.
Bacot, Jean-Pierre. “Le role des magazines illustres dans la construction du nationalisme au XIXe siècle au debut du XXe siècle”. Réseaux 107, vol. 3 (2001): 265-293.
Casanova, Felipe. “Marcas de guerra. La ley de recompensas militares y el surgimiento de la identidad entre los inválidos y veteranos de la Guerra del Pacífico, 1881-1905”. Historia 52, vol. 1 (2019): 11-48.
Catalán, Gonzalo. “Antecedentes sobre la transformación del campo literario en Chile entre 1890 y 1920”. En José Joaquín Brunner y Gonzalo Catalán, Cinco estudios sobre cultura y sociedad, 69-175. Santiago: FLACSO, 1985.
Cid, Gabriel. “Arte, guerra e identidad nacional: la Guerra del Pacífico en la pintura de historia chilena, 1879-1912”. En Chile y la Guerra del Pacífico, editado por Carlos Donoso y Gonzalo Serrano, 75-113. Santiago: Universidad Andrés Bello/Centro de Estudios Bicentenario, 2011.
Cid, Gabriel. “De héroes y mártires. Guerra, modelos heroicos y socialización nacionalista en Chile (1836-1923)”. Mélanges de la Casa de Velázquez 46, vol. 2 (2016): 57-78.
Cornejo, Tomás. Ciudad de voces impresas. Historia cultural de Santiago de Chile, 1880-1910. Santiago: Centro de Investigaciones Diego Barros Arana/El Colegio de México, 2019.
D’Halmar, Augusto. Recuerdos olvidados. Santiago: Nascimento, 1975.
Donoso, Carlos y María Gabriela Huidobro. “La patria en escena: el teatro chileno en la Guerra del Pacífico”. Historia 48, vol. 1 (2015): 77-97.
Dussaillant, Jacqueline y Macarena Urzúa, eds. Concisa, original y vibrante. Lecturas sobre la revista Zig-Zag. Santiago: Ediciones Universidad Finis Terrae, 2020.
Evans, Martin. “Opening up the battlefield: War studies and the culturalturn”. Journal of War & Culture Studies I, n° 1 (2007): 47-51.
Galgani, Jaime. “El escritor en la prensa: Luis Orrego Luco como editorialista de la revista Selecta”. Contextos 31 (2014): 33-47.
Galgani, Jaime. “El modernismo en Pluma i Lápiz (revista literaria 1900-1904)”. Acta Literaria 46 (2013): 53-68
Gazmuri, Cristián. El Chile del Centenario, los ensayistas de la crisis. Santiago: Instituto de Historia Universidad Católica, 2001.
Grossman, David. On killing. The Psychological cost of learning to kill in war and society. New York: Back Bay Books, 2009.
Guarda, Gabriel, Verónica Griffin, Hernán Díaz Arrieta y Hernán Rodríguez.
Pedro Subercaseaux, pintor de la historia de Chile. Santiago: Corporación Cultural de Vitacura, 2000.
Haskell, Francis. La Historia y sus imágenes: el arte y la interpretación del pasado. Madrid: Alianza, 1994.
Hedges, Chris. War is a force that gives us meaning. New York: Public Affairs, 2014.
Ibarra, Patricio. “Hagiografías republicanas: ciudadanos y guerreros en el Álbum de la Gloria de Benjamín Vicuña Mackenna”. Bicentenario 11, n° 1 (2012): 77-101.
Ibarra, Patricio. “La victoria de la ‘nación en armas’: Gonzalo Bulnes y la Guerra del Pacífico”. En Relecturas de la Guerra del Pacífico: avances y perspectivas, editado por Patricio Ibarra y Germán Morong, 269-300. Santiago: Ediciones Universidad Bernardo O’Higgins, 2018.
Ibarra, Patricio. “Peruanos y bolivianos en la sátira chilena de la Guerra del Pacífico (1879-1884)”. Historia y Comunicación Social 21, nº 1 (2016): 75- 95.
Jameson, Frederic. “War and representation”. Publications of the Modern Language Association 124, n° 5 (2009): 1532-1547.
Larraín, José Clemente. Impresiones y recuerdos de la campaña al Perú y Bolivia. Santiago: Imprenta y Encuadernación Lourdes, 1910.
Levinger, Matthew y Paula Franklin. “Myth and mobilization: the triadic structure of nationalist rhetoric”. Nations and Nationalism 7, n° 2 (2001): 175-194.
Martin, Michèle. Images at War. Illustrated Periodicals and Constructed Nations. Toronto: University of Toronto Press, 2006.
Mc Evoy, Carmen. Guerreros civilizadores. Política, sociedad y cultura en Chile durante la Guerra del Pacífico. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales, 2011.
Méndez Notari, Carlos. Desiertos de esperanza: de la gloria al abandono. Los veteranos chilenos y peruanos de la guerra del 79. Santiago: Centro de Estudios Bicentenario, 2009.
Muñoz, Mariana y María Fernanda Villalobos. Alejandro Fauré: obra gráfica. Santiago: Ocho Libros, 2009.
Ossandón, Carlos y Eduardo Santa Cruz. El estallido de las formas. Chile en los albores de la “cultura de masas”. Santiago: Lom/Universidad Arcis, 2005.
Ossandón, Carlos y Eduardo Santa Cruz. Entre las alas y el plomo. La gestación de la prensa moderna en Chile. Santiago: Lom/Universidad Arcis, 2001.
Pluet-Despatin, Jacqueline. “Una contribution à l’histoire des intellectuels: les revues”. Cahiers de l’Institute d’histoire du Temps Présent 20 (1992): 125- 136.
Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. Santiago: Cuarto Propio, 2003.
Rinke, Stefan. Cultura de masas, reforma y nacionalismo en Chile, 1910-1931. Santiago: DIBAM, 2002.
Rojas Mix, Miguel. “El imaginario nacional latinoamericano”. En Relatos de nación. La construcción de las identidades nacionales en el mundo hispánico, vol. 2, editado por Francisco Colom González, 1155-1175. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 2005.
Rubilar, Mauricio. “Escritos por chilenos, para los chilenos y contra los peruanos’: la prensa y el periodismo durante la Guerra del Pacífico (1879- 1883)”. En Chile y la Guerra del Pacífico, editado por Carlos Donoso y Gonzalo Serrano, 39-74. Santiago: Universidad Andrés Bello/Centro de Estudios Bicentenario, 2011.
Santa Cruz, Eduardo. “Modernización y cultura de masas en el Chile de principios del siglo veinte: el origen del género magazine”. Comunicación y Medios 13 (2002): 169-184.
Santa Cruz, Eduardo. Prensa y sociedad en Chile, siglo XX. Santiago: Editorial Universitaria, 2014.
Sater, William F. La imagen heroica en Chile: Arturo Prat, santo secular. Santiago: Centro de Estudios Bicentenario, 2005.
Silva Castro, Raúl. “Víctor Domingo Silva en Pluma y Lápiz”. Revista Iberoamericana 10, n° 20 (1946): 269-282.
Silva Vildósola, Carlos. Medio siglo de periodismo. Santiago: Zig-Zag, 1938.
Subercaseaux, Pedro. Memorias. Santiago: Editorial del Pacífico, 1962.
Ureta, Carola y Pedro Álvarez Caselli. Luis Fernando Rojas. Obra gráfica 1875-1942. Santiago: Lom, 2014.
Van Ypersele, Laurence. Questions d’histoire contemporaine: Conflits, mémoires et identités. Paris; PUF, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gabriel Cid Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.