Reading and wisdom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25185/15.2

Keywords:

Information, Wisdom, Good reader, Classics

Abstract

Information, knowledge and wisdom are not the same. Nor is instruction and culture the same. We long for a knowledge that unitarily integrates truth, good and beauty. That is what is learned in the school of the classics, the total school. These works pose the crucial questions with paradigmatic optics and unequaled depth. But there are obstacles in the current culture for reading the classics. The "magic of reading" confronts other, more powerful magics. The main reason to read is to appeal to qualitatively superior entertainment. After a phenomenology of reading addresses the profound impact of the work on the reader.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bloom, Harold. ¿Dónde se encuentra la sabiduría? Buenos Aires: Taurus, 2005.

Booth, Wayne. The Company we keep: an ethics of fiction. California: University California Press, 1988. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520351981

Borges, Jorge Luis. Otras Inquisiciones. Madrid: Alianza, 1997.

Calvino, Italo. Por qué leer los clásicos. Barcelona: Tusquets, 1994.

Choza, Jacinto. La supresión del pudor y otros ensayos. Pamplona: Eunsa, 1980.

Ferrari Osvaldo, Borges Jorge Luis. Diálogos. Barcelona: Seix Barral, 1992.

Frye, Northrop. El gran código. Una lectura mitológica y literaria de la Biblia. Barcelona: Gedisa, 1981.

Gómez, Nicolas. Escolios a un texto implícito. tomo II, Bogotá: Villegas editores, (2005).

Lewis, Clives Staples. Crítica literaria: un experimento. Barcelona: Bosch, 1982. Hay una edición más reciente con otro título, La experiencia de leer, Barcelona: Alba, 2000.

Guitton, Jean. Nuevo arte de pensar. Madrid: Encuentro, 2000.

Ibáñez Langlois, José Miguel. Introducción a la literatura. Santiago: Universitaria, 1993.

Inciarte, Fernando. Imágenes, palabras, signos. Sobre arte y filosofía. Pamplona: Eunsa, 2004.

Kafka, Franz. Cartas (1900-1914) Obras Completas IV, edición dirigida por Jordi Llovet, trad. de Adán Kovacsics. Galaxia Gutemberg, 2018.

Llano, Alejandro. Cultura y Pasión. Pamplona: Eunsa, 2007.

Marina, José Antonio y de la Válgoma, María. La magia de leer. Barcelona: Plaza&Janes, (2005).

Pennac, Daniel. Como una novela. Bogotá: Norma, (1993).

Peña Vial, Jorge. Entre la actitud culta de los alumnos y las virtudes del profesor. Estudios Públicos, n° 93, verano, pp. 291-315, (2004).

Peña Vial, Jorge Poética del tiempo: ética y estética de la narración, Santiago: Universitaria, 2002.

Salinas, Pedro. Jorge Manrique o tradición y originalidad. Barcelona: Seix Barral, 1974.

Salinas, Pedro. La responsabilidad del escritor y otros ensayos, Barcelona: Seix Barral, 1964. Hay una edición más reciente con el título El defensor, Madrid: Alianza, 2002.

Sartre, Jean. ¿Qué es la literatura? Buenos Aires: Losada, 1957.

Spranger, Eduard. Psicología de la edad juvenil. Madrid: Revista de Occidente, 1966.

Steiner, George. Un prefacio a la Biblia hebrea, Madrid: Siruela, 2004.

Steiner, George. Lenguaje y silencio. México: Gedisa, 1990.

Steiner, George. Presencias reales. Barcelona: Destino, 1991.

Steiner, George. Lecturas, obsesiones y otros ensayos. Madrid: Alianza, 1990.

Steiner, George y Jahanbegloo, Ramin. Diálogo. Madrid: Anaya & Mario Muchnik, 1994.

Thibon, Gustave, “Instrucción y cultura”. Nuestro Tiempo, vol. XLIV, n° 255-256, (sept-oct., 1975).

Published

2024-06-03

How to Cite

Peña Vial, Jorge. 2024. “Reading and Wisdom”. Humanidades: Revista De La Universidad De Montevideo, no. 15 (June):23-48. https://doi.org/10.25185/15.2.