The question De aeternitate mundi in Averroës and the Averroësists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25185/1.4

Keywords:

Averroes, Averroism, Aristotle, Eternity of the world, Autonomy of philosophy

Abstract

In the 13th century, in the Faculty of Arts of the University of Paris, Averroism emerged as a philosophical movement that defended the autonomy of philosophy and reason. One of the most relevant polemics of this period is the one that has to do with the origin of the world, an issue that Averroes had already dealt with and that has as its background the very conception of reality. In this article we will develop the different positions of the most relevant authors of this movement with respect to the thesis on the eternity of the world and we will question the existence of a unanimous position on it that could be considered Averroist as such.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Averroes: Compendio de Metafísica, Universidades de Córdoba, Málaga y

Sevilla - Fundación El Monte, Sevilla, 1998.

Averroes: Fasl al-Maqâl (Tratado decisivo). En: Teología de Averroes. Traducción

de Manuel Alonso, Universidades de Córdoba, Málaga y Sevilla - Fundación

El Monte, Sevilla, 1998, pp. 149-200.

Averroes: Epítome de Física. Traducción y estudio Josep Puig, CSIC,

Madrid, 1987.

Averroes: Commentarium Magnum in Aristotelis De Anima Libros. Edición

latina de F. Stuart Crawford: The Medieval Academy of America. Cambridge

(MA), 1953.

Bazán, Bernardo C.: Radical Aristotelianism in the Faculty of Arts. En: Ludger

Honnefelder, Rega Madera, Mechthild Dreyer, Marc-Aeilko Aris (eds.):

Albertus Magnus und die Anfänge der Aristoteles-Rezeption im lateinischen Mittelalter:

Von Richardus Rufus bis zu Franciscus de Mayronis. Albertus Magnus and the Beginnings

of the Medieval Reception of Aristotle in the Latin West: From Richardus Rufus to

Franciscus de Mayronis. Aschendorff Verlag, Münster, 2005, pp. 585–629.

Bazán, Bernardo C.: Siger de Brabant. En: Jorge J. E. Gracia, y Timothy B.

Noone, (eds.): A Companion to Philosophy in the Middle Ages. Blackwell Publishing

Ltd, Malden (MA), 2002, pp. 632-640.

Bazán, Bernardo C.: La réconciliation de la foi et de la raison était-elle possible

pour les aristotéliciens radicaux? En : Dialogue. Vol. 19, nº 2, 1980, pp. 235-254.

Brabantia, Sigerus de: Quaestiones in tertium de anima, De anima intellectiva, De

aeternitate mundi. Edición crítica de Bernardo C. Bazán, Philosophes Medievaux,

Tomo XIII, Louvaine - Paris, 1972.

Dacia, Boethius de: De mundi aeternitate. Edición de Géza Sajó, Akadémiai

Kiadó, Budapest, 1954.

Dales, Richard C: The Problem of the Rational Soul in the Thirteenth Century.

E. J. Brill, Leiden, 1995.

Dales, Richard C: Medieval Discussions of the Eternity of the World. E.J. Brill,

Leiden, 1990.

Dales, Richard C: Time and Eternity in the Thirteenth Century. En: Journal of

the History of Ideas. Vol. 49, nº 1, enero-marzo 1988, pp. 27-45.

Denifle, Henricus y Aemilio Chatelain: Chartularium Universitatis

Parisiensis. Vol. 1, Delalain, París, 1889.

Dod, Bernard G.: Aristoteles Latinus. En: Norman Kretzmann, Anthony

Kenny y Jan Pinborg (eds.): The Cambridge History of Later Medieval Philosophy.

Cambridge Histories Online - Cambridge University Press, 2008.

Fakhry, Majid: Averroes (Ibn Rushd). His Life, Works and Influence. Oneworld

Publications, Oxford, 2008.

García Marqués, Alfonso: ¿Hay tres Tomás de Aquino? En: Monserrat

Herrero, Alfredo Cruz Prados, Raquel Lázaro y Alejandro martínez

carrasco (eds.): Escribir en las almas. Estudios en honor de Rafael Alvira. Eunsa,

Pamplona, 2014, pp. 277-291.

García Marqués, Alfonso: La teoría de la creación en Averroes. En: Anuario

filosófico. Vol. 19, nº 1, Universidad de Navarra, Pamplona, 1986, pp. 37-54.

García Marqués, Alfonso: Necesidad y substancia. Averroes y su proyección en

Tomás de Aquino. Eunsa, Pamplona, 1989.

Giele, Maurice, Bernardo C. Bazán y Fernand van Steenberghen: Trois

commentaires anonymes sur le traité de l’ame d’Aristote. Philosophes Médiévaux, tomo

XI, Publications Universitaires, Louvain - Béatrice – Nauwelaerts, Paris, 1971.

Herráiz Oliva, Pilar: Fundamentación y especialización de los saberes: actualidad

filosófica del legado medieval. En: Ildefonso Murillo (ed.), Actualidad de la tradición

filosófica. Ediciones Diálogo filosófico, Colmenar Viejo (Madrid), 2010, pp.

-574.

Ivry, Alfred: Averroes. En: John Marenbon (ed.): Routledge History of

Philosophy. Vol. III: Medieval Philosophy. Routledge, Nueva York, 2004, pp. 49-64.

Marenbon, John: The Theoretical and Practical Autonomy of Philosophy as a

Discipline in the Middle Ages: Latin Philosophy, 1250-1350. En: Monika Asztalos,

John E. Murdoch e Ilkka Niinihuoto (eds.): Knowledge and the Sciences in Medieval

Philosophy. En: Acta Philosophica Fennica. Vol. 48, Helsinki, 1990, pp. 262-274.

McLaughlin, Mary: Paris Masters of the Thirteenth and Fourteenth Centuries

and Ideas of Intellectual Freedom. En: Church History. Vol. 24, nº 3, Cambridge

University Press, septiembre 1955, pp. 195-211.

Pedersen, Olaf: Universities. Studium generale and the origins of university education

in Europe. Traducción a la lengua inglesa por Richard North, Cambridge

University Press, Cambridge, 1997.

Published

2017-06-01

How to Cite

Herraiz Oliva, Pilar. 2017. “The Question De Aeternitate Mundi in Averroës and the Averroësists”. Humanidades: Revista De La Universidad De Montevideo, no. 1 (June):51-71. https://doi.org/10.25185/1.4.