A discreet homage to Juan Carlos Onetti
“Agnieszka en la costa” by Hugo Fontana
DOI:
https://doi.org/10.25185/5.6Keywords:
Agnieszka in the Coast, Hugo Fontana, Juan Carlos Onetti, Literary re-creationAbstract
This article analyzes the short story “Agnieszka en la costa” by Hugo Fontana (included in his book Desaparición de Susana Estévez, 2015) as a sophisticated re-elaboration of several narrative materials (characters, scenes, and topics) from the fictional world of Juan Carlos Onetti. I aim to reveal the painstaking narrative design of Fontana’s work, as well as the implications on meaning of this literary remaking. Fontana shares with Onetti a strong interest in the detective novel and they both incorporate resources from this genre to their works. However, Fontana shows an additional facet in his use of the detective novel devices: a critique about the political situation.
Downloads
References
Aínsa, Fernando. Del canon a la periferia. Encuentros y transgresiones en la literatura uruguaya. Montevideo: Trilce, 2002.
–––––––. Espacios de la memoria. Lugares y paisajes de la cultura uruguaya. Montevideo: Trilce, 2008.
Eliade, Mircea. El mito del eterno retorno. Arquetipos y repetición. Madrid: Alianza, 1972.
Casa editorial HUM. Hugo Fontana sobre su novela “Barro y rubí” / 1. Consultado el 12 de abril, 2019. https://www.youtube.com/watch?v=2TUkBF1k9Y8
Hugo Fontana. Desaparición de Susana Estévez. Montevideo: Estuario Editora, 2015.
–––––––. La última noche frente al río. Montevideo: Planeta, 2006.
–––––––. Liberen a Bakunin. Montevideo: Aymará, 1997.
–––––––. Tierra firme. Montevideo: Mondadori, 2011.
Gatti, Giuseppe. “Memoria individual y nostalgia colectiva en Uruguay: la fragmentación del tiempo en los relatos enmarcados de Tijeras de plata de Hugo Burel”. Verba Hispanica 20, nº 2 (2012): 125-138.
Gilio, María Esther y Carlos M. Domínguez. Construcción de la noche. La vida de Juan Carlos Onetti. Buenos Aires: Planeta, 1993.
Louit, Robert. “La novela negra americana”. En Cuentos policiales de la serie negra, 11-16. Selección y notas de Emilio Renzi. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 1973.
Olivera-Williams, María Rosa. “The Twentieth Century as Ruin: Tango and Historical Memory”. En Repensando el pasado, recuperando el futuro. Nuevos aportes interdisciplinarios para el estudio de la América latina. Remembering the Past, Retrieving the Future. New Interdisciplinary Contributions to the Study of Colonial Latin America, 95-106. Editado por Verónica Salles-Reese. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2005.
Onetti, Juan Carlos. Cuando entonces. Buenos Aires: Punto de Lectura, 2008.
–––––––. Cuentos completos. Madrid: Alfaguara, 1994.
–––––––. Dejemos hablar al viento. Barcelona: Seix Barral, 1984.
–––––––. La vida breve. Buenos Aires: Sudamericana, 1950.
–––––––. Obras completas. Madrid: Aguilar, 1970.
Rodríguez Mansilla, Fernando. “Los caballos en la narrativa de Juan Carlos Onetti”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 79, nº 1(2014): 385-397.
–––––––. “Picaresca y sujeto migrante en Veneno de Hugo Fontana”. Humanidades. Revista de la Universidad de Montevideo 12 (2012): 19-33.
–––––––. “Un narrador cínico y el amor: Esbjerg, en la costa de J. C. Onetti”. Itinerarios 7 (2008): 165-174.
Sarlo, Beatriz. Una modernidad periférica. Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 2003.
Sontag, Susan. Illness As Metaphor. New York: Farrar, Straus and Giroux, 1978.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Fernando Rodríguez Mansilla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.